معرفی کتاب های تحلیل رفتار متقابل

در این نوشته قصد دارم به معرفی کتاب های موجود در زمیه تحلیل رفتار متقابل یا همون TA بپردازم. اگر هنوز اطلاعات کافی در مورد TA ندارید می تونید به مقاله “تحلیل رفتار متقابل (TA) چیست؟” . یا ” اصطلاحات و مفاهیم در تحلیل رفتار متقابل” یه سر بزنید.

همانطور که می دانید، تئوری تحلیل رفتار متقابل از سال ۱۹۷۰ به صورت رسمي در جهان شناخته شد. و بنيانگذار آن دكتر اريك برن مي باشد. اين نظريه داراي ديدگاه هاي روانشناسي فردي و اجتماعي است. و با توجه به عمر  بیش از 50 سال این نظریه، انتظار میره بیشتر  کتاب های موجود مربوط به خود اریک برن و شاگردانش باشد. در این نوشته قصد داریم با برخی از این کتاب ها آشنا شویم.

  1. کتاب تحلیل رفتار متقابل
  2.  کتاب تحلیل رفتار متقابل اریک برن
  3.  کتاب وضعیت آخر
  4. کتاب ماندن در وضعیت آخر
  5. من خوبم تو خوبی
  6. شفای کودک درون
  7.  روانشناسی موفقیت در محیط کار
  8.  موفقیت با تحلیل رفتار متقابل
  9. کتاب بعد از سلام چه می گویید؟
  10.  کتاب بازی ها اریک برن
  11. پیش نویس های زندگی
  12. چه کسانی در سر تو زندگی میکنند؟
  13.  نوازش در روابط زناشویی
  14. بازی های روانی مردم
  15. گام های درمان در تحلیل رفتار متقابل
  16. خانواده درمانی و تحلیل رفتار متقابل
  17.  مفاهیم تحلیل رفتار متقابل
  18.  راهنمای کامل تحلیل رفتار متقابل
  19.  تحلیل رفتار متقابل برای پدرها و مادرها
  20. تحلیل رفتار متقابل برای خردسالان
  21. ….

تحلیل رفتار متقابل نوشته‌ی یان استوارت و ون جوینز

یکی از بهترین کتاب هایی که در حوزه تحلیل رفتار متقابل  وجود داره کتاب تحلیل رفتار متقابل نوشته‌ی یان استوارت و ون جوینز ( TA Today: A New Introduction to Transactional Analysis) چاپ سال 1987 است. و ویرایش دوم هم مربوط به سال 2012 می باشد.کتاب تحلیل رفتار متقابل

جناب دکتر بهمن دادگستر ترجمه ای سیلیس و روان را برای این کتاب و از روی ویرایش اول انجام داده اند. کلمات با دقت انتخاب  و جمله‌ها روان هستن.

 

 

در مقدمه‌، نویسندگان بیان می کنند که سرفصل‌ها و مطالب را بر اساس سرفصل آموزش مقدماتی تحلیل رفتار (TA 101) مصوب انجمن بین‌المللی تحلیل رفتار متقایل تهیه و هدف‌شان ارائه‌ی متنی جامع در سطح مقدماتی است.

در حالی که چند سطر جلوتر، بیان می شود که همین محتوا برای کسی که می‌خواهد مدرک رسمی تحلیل رفتار متقابل هم بگیرد، کاملاً کافی خواهد بود.

نویسندگان کتاب اطلاعات جامعی در حوزه تحلیل رفتار متقابل ارایه می کنند.

من خوب هستم شما خوب هستید

این کتاب نوشته توماس هریس در سال 1967 می باشد و به مدت دو سال در بین پر فروش ترین کتاب های سال نیویورک تایمز قرار داشت.

«توماس انتونی هریس» نویسنده و روانپزشک آمریکایی  است که در سال 1938 لیسانس علوم خود را از «دانشگاه آرکانزاس» و فوق لیسانس خود را از «دانشکده پزشکی دانشگاه معبد» در سال 1940 گرفت. پس از درس به عنوان پزشک یار به نیروی دریایی پیوست. در سال1941  در حال خدمت در زیردریایی ارتش  مورد حمله‌ی دشمن قرار گرفت و مدتی شنوایی خود را از دست داد. سپس توماس تحصیلات خود را در زمینه‌ی روانپزشکی در واشنگتن دی‌سی ادامه داد. هریس رییس بخش روانپزشکی نیروی دریایی شد و تا پایان جنگ در این بخش خدمت کرد.  او همراه دوست و همکارش برن که موسس آنالیز تراکنشی است سال‌ها در این موضوع تلاش کرد. هم چنین توماس پیشرو در  گروه درمانی است و آن را به روانکاوی سنتی ارجح می‌دارد. او در سال 1967 کتاب “من خوبم ، توخوبی” را به کمک همسرش چاپ کرد.

کتاب I’m Ok – You’re Ok، راهنمایی گرانبها برای درک چگونگی تاثیر   خاطرات وتجربیات گذشته بر زندگی‌مان در  حال است. ممکنه اولین سالهای کودکی  ما را از رهبری زندگی مورد انتظارمون باز دارد. بنابراین باید یاد بگیریم که چگونه می‌توانیم کنترل احساسات خود را در دست بگیریم و از گذشته جدا شده تا راه را برای آینده‌ای  شاد و سالم هموار کنیم.

 

کتاب بازی های روانی

“بازی های روانی” را اولین بار دکتر “اریک برن” روانپزشک  امریکایی-کانادایی عنوان کرد. وی در سال 1957 تئوری “تحلیل رفتار متقابل” را  معرفی کرد، وهفت  سال بعد کتاب  “Games people play” یا “بازیهایی که مردم انجام می دهند”منتشر کرد. این کتاب بسیار مورد پسند  قرار گرفت و جز پرفروش ترین کتاب های آن دهه قرار گرفت.  در این کتاب  حدود ۴۶ بازی گوناکون  دشامل ببین مجبورم کردی چه کار کنم، ببین چقدر سعی کرده‌ام، اگر به خاطر تو نبود، الکلی، بدهکار، من از تو بدبخت‌ترم و … را  در 7 دسته معرفی می کند.

کتاب بازی‌ها: روانشناسی روابط انسانی (Games people play: the psychology of human relationships)
کتاب بازی‌ها: روانشناسی روابط انسانی (Games people play: the psychology of human relationships)

بازی‌ها با پیشگفتار نویسنده آغاز می‌شود و در ادامه یک مقدمه دوبخشی دارد.آمیزش اجتماعی و ساخت بخشیدن به زمان، دو بخش این مقدمه است. این کتاب خود شامل سه بخش خواهد شد.

آنالیز بازی ها

بخش اول شامل آنالیز بازی ها خواهد بود. در بخش اول اریک برن ابتدا «تحلیل رفتار متقابل» را به عنوان راهی برای تفسیر برهمکنش‌های اجتماعی معرفی می‌کند.  هر انسانی یک «والد» یک «بالغ» و یک «کودک» درون دارد و بسیاری از رفتارهای ناشایست انسان‌ها به این دلیل رخ می‌دهد که یکی از آن‌ها در موقعیت اشتباهی کنترل انسان را در دست می‌گیرد. مثلا رئيسی که مانند یک والد کنترل‌گر با کارمندش برخورد می‌کند معمولا با جوابی کودکانه یا از سر کج خلقی مواجه می‌شود.

عناوین و معرفی بازی ها

در بخش دوم اصطلاح نامه  یا معرفی انواع بازی ها در 7 دسته بیان شده است. به مجموعهای از بازی‌های ذهنی‌ای اشاره می‌کند که در آن‌ها انسان‌ها تحت یک سری الگوهای قابل پیش‌بینی عکس العمل نشان می‌دهند. در واقع انسا‌ن‌ها به جای بروز احساس واقعی خودشان و دریافت همدلی متقابل از یک سری الگوهای مخرب پیروی می‌کنند و پشت نقاب‌های عجیب و غریب پنهان می‌شوند تا نیازشان به نوازش و توجه را پنهان کنند و در نتیجه آسیب‌های جبران ناپذیری به روابطشان می‌زنند.

فرای بازی ها

در بخش سوم  اریک برن نکاتی تکمیلی در مورد بازی ها و اهمیت آن آورده است.این بخش  شامل مطالب بالینی و نظریات جدیدیست که به نظریات قبلی اضافه و به درک مفهوم «رفتار خالی از بازی» کمک می‌کند. مثلا بازی ها از نسلی به نسلی دیگر سینه به سینه منتقل می شود.و یک خلاصه کوتاه و کلی از مجموعه رفتارهای انسانی است.

هر دو کتاب اریک برن، «تحلیل رفتار متقابل در روان‌درمانی»و بازی‌ها روانشناسی روابط انسانی توسط اسماعیل فصیح ترجمه شده است.

جزوه تحلیل رفتار متقابل

دانلود جزوه تحلیل رفتار متقابل بر اساس استاندارد TA101

دانلود جزوه خلاصه تحلیل رفتار متقابل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *